torsdag 24 januari 2013

Kalas

 Det blev 2xkalas förra helgen för vår 8-åring, och för släkten blev det som vanligt dukat med Vanilj-serien från Pentik, som antagligen finns i de flesta finländska hushåll ;).
Inte så genuin, men gillar i alla fall!
De tunga fina teskedarna fick vi som bröllopsgåva för snart 11 år sedan...



 Servetterna följer samma färgglada tema :D



 För att det inte skulle bli för färglöst och trist, så kånkade jag hem en kruka 
med färgprakt från matbutiken!
Att blomman var från matbutiken märktes ganska snabbt, 
den blev lite vissen och ful redan följande dag...







 Att ha pojkkalas är enkelt med tanken på bjudning, det tar jag alltid med ro!
Det mesta brukar ju duga bara det är ohälsosamma saker såsom
pizzabitar,glass,popcorn,chips,munkar och kex :)...


...men släktkakaset är snäppet värre, och inte blir det lättare av det att jag är slö på att baka...
Fick ändå till stånd en god kaka, så inte är man väl helt hopplös?



Här är receptet:

Cafeteria kaka

375 gr smält marg.
11 dl vetemjöl 
3 tsk soda
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
4,5 dl strösocker

hallon sylt

fyllning

3 ägg
2,5 dl socker
1 burk creme fraiche
1 burk kvark
1 burk  vanilj joghurt
3 tsk vaniljsocker 

tillagning

Blanda alla torra ingredienser och häll över smält och avsvalnat  margarin.
Blanda ihop.

Klä en lånpanna med bakplåtspapper och sätt hälften av degen på botten.
Sätt hallon sylt på botten.

Blanda fyllningen och häll den över sylten , 
sen strör du över resten av degen.

Grädda i ugn 200 grader i ca 20 minuter

~ ~ ~ ~ ~ 

Kakan syns på bilden till vänster, 
men födelsedagsbarnet var mera intresserad av sin
pansarvagnkaka!
( det enda som bageriet gick med på att tillverka med så kort varsel ) 





Har förresten fått en utmaning där jag skall berätta 8 saker om mig själv,
men det är inte alls lätt kan jag säga! Vad kan man säga som kan intressera någon,  
utan att bli för privat?
Gaaah...får nog fundera lite till, och ta tag i det senare!



Ses igen!





5 kommentarer:

paulina sa...

Blir snål av allt gott du har på bordet.
Skall prova cafeteriakakan nån helg då man orkar börja baka.

@my casa sa...

Kalas...är ju alltid trevligt och med en fin dukning och god kaka, desto bättre:)


Kram Åsa

Så Vitt Jag Vet sa...

Grattis till 8-åringen ! Vanilla serien är ju så vacker...
Du skall ha ett stort tack för kommentaren inne hos mej...
Ha ett fint slut på veckan.
Kraam
sanne

Hanna sa...

fina koppar.
Ha en fin kväll!
Kram
Hanna

Lyckoslanten sa...

Hoppsan, är han redan åtta år!? Även du får vuxna söner med tiden och fortare än du anar!
Jag önskar att jag hade vanilj-serien, men satsade på Omena och den har väl gått ur sortimentet så det blev som det blev.
Javisst, de där utmaningarna brukar gå över gränsen mot det privata. ;o)
Ha en skön helg! ♥