måndag 9 juli 2012

Hej då skåpet! ...och dess nya hem...

 Så blev då skåpet från 1880-talet i vårt lilla arbets-/tv-rum sålt , men flyttade till det bästa stället man kan tänka sig!

 
 Vi gjorde en liten utflykt idag för att se hur det passar in i miljön.... 



 ...och visst blev det fint här! Vi befinner oss alltså på tomtegården i Eugmo, och skåpet fick sin plats i cafeterian bland alla andra vackra gamla möbler och föremål! Här hör det hemma, och inte i vårt lilla pytterum :)


 Kaffet får man avnjuta inne i cafeterian, ute på gården, eller här inne i fina växthuset!



 Själv sitter jag helst här inne, men idag var det så mycket gäster,så vi var på utsidan istället. Ser ni vilken häftig takkrona, den skulle man ha!



 En mer idyllisk plats på landet får man nog leta efter.... I mittersta huset bor tomtarna, och nu får ni hälsa på dem mitt i varma sommaren ;)



 Välkommen in i tomtehuset! Alla tomtar är handgjorda i naturmaterial, och har sina egna personliga utseenden. Alla tomtar söker också nya hem, utom gamla Topi-tomten....


 ...som sitter och bläddrar i sin fina gamla bibel!



 Tomtar överallt...


 ...och tomtemor själv, Eija Porkola, som tillverkar alla tomtar själv från början till slut! Det blir över 200st om året...



 Nä fy vad det kändes löjligt att fota sig själv, men här är jag nu med ett fejkat flin bland alla tomtar, haha :D



Det var allt för idag vänner, men nästa gång får ni mera bilder härifrån! Delar upp inläggen då det blev fotat så mycket... Om ni vill kolla på hemsidan, så gå in här:
 www.tyynelantontut.fi



Ha det bra så länge!

9 kommentarer:

Gugis Pärlor sa...

Dit har jag alltid velat åka! Tack för titten inne hos tomtarna, verkar vara ett mysigt ställe ;O)

Kram Gugi

Livet på Vestergård sa...

Vilket spännande ställe! Synd att ni inte kunde behålla det gamla skåpet, men visst gör det sig bra på det nya stället också.
Kram Kicki

Anonym sa...

Vilken fantastisk blogg du har! Trevligt med tips för sommar utfärder i Österbotten, kom gärna med flera tips! /Linda

Kina sa...

Åhhhh vilket underbart ställe, det skulle jag verkligen vilja besöka :) Vilka fina bilder du bjuder på hemifrån dig, superfint :)

Kram Kina

@my casa sa...

Härliga bilder...och härliga tomtar...kanske inget man gick och tänkte på just idag i SOLEN, men du vet
"snart är det jul igen..." fina var de iallafall:)

Creative Momone sa...

Oj så fint det är i tomtelandet! Har aldrig varit dit, men nu tror jag nog att det får bli ett besök i framtiden, ser ju så mysigt ut. Ditt skåp var ju så vackert, tur att det fick en så fin plats. Kanske kan tomtarna övervintra i det? ;)
ha det gott nu trots regnet.
Nanne

Louise sa...

Oj den tomtemor minns jag som kringresande antikhandlare?? När du visar en massa tomtar kan jag inte låta bli att konstatera att det är 166 dagar till julafton :))

Unknown sa...

Oj vilket fint ställe! Växthuset ser helt fantastiskt ut precis ett sådant min gamla trädgård behöver! Tack för en fin blogg!

Anonym sa...

Vilka fina tomtar!!!!!

Man känner nu att det är cirka 2 1/2 mån.
kvar till jul.så tomte,jul känslan kommer sakta över
en.
Har alla dina tomtar fått ny hem?
Jag har annars ett hem till någon av dina tomtar....
kram Ingela