torsdag 5 juli 2012

Nostalgiska smaker från barndomen...

Har ni ätit månskensgröt? Gjorde en nostalgitripp bakåt i tiden för en stund sedan, och räknade att det är över 30 år sedan jag ätit den senast, och ville såklart att pojkarna också skulle få smaka! Sagt och gjort, fram med kastrullen och receptet jag hittade på nätet efter en stunds sökande....


 ...och jisses vad gott det var...tyckte jag! Storebror smakade en sked , tyckte att "blaaah", och for hellre ut och spela fotboll med kompisarna på gården. Noll poäng alltså.

Lillebror då? Han åt 3 tallrikar, och tyckte det var mumsfilibabba!!! 10+ + + poäng av honom! Vi tömde kastrullen på tumis, lillebror och jag, haha!

               Skall dela med mig av receptet om någon annan vill prova på! Hur många poäng ger du? 

Månskensgröt

1 ägg
4 msk potatismjöl
4 msk socker
1 liter mjölk
1 msk vaniljsocker

Vispa samman ägg, potatismjöl,socker och mjölk i en rostfri kastrull. Värm under omrörning, tag av kastrullen precis innan det börjar koka och tillsätt vaniljsocker. Rör då och då medan gröten svalnar.
Servera med sylt eller färska bär....

Nämnas kan väl att månskensgröten egentligen inte är någon vanlig gröt, utan snarare en efterrätt..... Mums.



   

3 kommentarer:

Creative Momone sa...

Ja den gröten har nog jag ätit mången gång i min barndom, tack för receptet, skall testa nån kväll. :=)
Nu får vi verkligen njuta av sol och värme, vi styr kosan mot villan i kväll, kanske ni får fira helgen på sjön?
Ha det skönt!
Nanne

@my casa sa...

Denna gröt/efterrätt har jag aldrig hört talas om! Låter supergott, måste jag testa:)

Petra sa...

Hej! Vilken bloggpärla jag ramlade in på! Vilket otroligt vackert hem ni har! Hit kommer jag igen! :) Hälsar Petra på Kvarnbacken